Eenderde minder bezoeken aan sterrenrestaurants

De animo om een restaurant met een Michelin-ster te bezoeken is afgenomen. Dat blijkt uit een kleine enquete dat Bijzondere restaurants hield onder de lezers van haar nieuwsbrief. Maar liefst een derde van de mensen die reageerden op de enquete zeiden minder vaak een sterrenrestaurant te zullen bezoeken vanwege de kredietcrisis. Daarnaast antwoordde bijna tweederde dat ze beter zullen gaan letten op de prijs-kwaliteitverhouding van dit soort restaurants. Waaruit je kunt opmaken dat de bezoekers kritischer worden en nog meer waar voor hun geld verwachten.

Kredietcrisis
De enquete ging over restaurants met een Michelinster. De redactie was nieuwsgierig naar hoe haar lezers om zullen gaan met de kredietcrisis. Dit mede naar aanleiding van het teruggeven van de ster door het restaurant In d’en Dillegaard. De redactie van de nieuwsbrief stuurde zojuist een samenvatting van de resultaten.

Spannend en interessant
De lezers van de nieuwsbrief vinden restaurants met één of meer sterren spannend en interessant, en maar een klein deel noemt dergelijke restaurants duur en onaantrekkelijk. Niet echt een verrassend resultaat gezien de doelgroep van Bijzondere restaurants. Op deze website krijgen de beste restaurants van Nederland een waardering op basis van bevindingen van Michelin, Gault Millau en Lekker. De helft van de bezoekers zegt graag wat meer van een restaurant te willen weten alvorens er te gaan eten.

Lekker vaak
Ruim een derde van de mensen die de enquete invulden eet twee keer per jaar bij een restaurant met een Michelin-ster en een iets kleinere groep gaat daar zo’n 4x per jaar eten. Ruim tien procent eet zelfs iedere maand op dit niveau.

Alleen de keuken telt
Michelin deelt haar sterren uit op basis van de prestaties van de keuken. De ambiance en de bediening tellen daarbij niet mee. Maar dat weet slechts een klein groep. Meer dan de helft van de lezers denkt dat Michelin de ster toekent op basis van beide aspecten. Onder de professionals leeft dit misverstand bij iets minder dan de helft. Driekwart van de lezers vindt dat Michelin naar het totaalplaatje van keuken, bediening en ambiance moet kijken.

Lees meer op de website van Bijzondere restaurants.

Lees ook:Beluga favoriet voor 3e Michelinster
Lees ook:Nu al inschrijven restaurantweek maart 2009
Lees ook:Nederlands restaurant In d’en Dillegaard levert Michelinster in
Lees ook:Michelin 2010: geen nieuwe derde ster
Lees ook:Bibs 2015 zijn bekend

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>