Uitgekookt! van Annemieke Smit

Uitgekookt-klein

Je hebt kookboeken en andere culi-boeken. De eerste categorie vertelt je graag hoe je iets moet koken, maar reikt niet de helpende hand wanneer het dreigt mis te gaan. Bepaalde culi-boeken doen dat gelukkig wel. De bekendste is Harold Mcgee Over Eten en Koken. Maar hoe fijn dit dikke naslagwerk ook is, voordat je de juiste passage hebt gevonden is je vlees al aangebrand, de soufflé ingezakt en de zelfgebakken frietjes verlept. Daarnaast blijft het een vrij wetenschappelijk verhaal waar je je doorheen moet worstelen. Niet zo gek, als je je bedenkt dat koken eigenlijk niet meer is dan een scheikundig proces.

Wetenschapsjournaliste Annemieke Smit lukt het om in haar zojuist uitgebrachte ‘kookboek’ Uitgekookt! de ingewikkelde chemische processen die in je potten en pannen plaatsvinden op een duidelijke, bijna sprookjesachtige wijze uit te leggen. Want, stelt zij, als je eenmaal snapt wat er in je potten en pannen gebeurt, begrijp je ook hoe je mislukkingen kunt voorkomen.

Uitgekookt onderzoekt wat kookboeken niet vermelden.
Het idee voor het boek ontstond toen zij de oorzaken van haar eigen misbaksels beter probeerde te begrijpen. Ze las talloze wetenschappelijke boeken en bestookte net zoveel deskundigen met de meest gekke vragen. Haar eindeloze nieuwsgierigheid en diepgravend onderzoek leidden uiteindelijk naar dit boek vol bijzondere feitjes en grappige anekdotes. Tal van zaken waar de eenvoudige hobbykok normaal niet eens stil bij staat, worden door Annemieke Smit haarfijn uit de doeken gedaan. Op originele wijze zoomt zij in op de wonderlijke wereld die zich in onze potten en pannen afspeelt. Door voedselmoleculen een gezicht te geven, begrijp je plotseling stuk beter wat er tijdens het koken gebeurt.

Zo veranderen saaie grijze droge gistkorrels in scheten latende gistmeisjes die zorgen voor luchtig opgeblazen deeg. Hapt een zojuist doorgesneden stronken andijvie wanhopig naar lucht. En wordt het onttrekken van de sappen van een groot vlees voor een smakelijke bouillon vergeleken met het vluchtplan in de Amsterdam Arena: zijn er te weinig uitgangen dan kan de smaak er niet uit (oplossing: je vlees zo klein mogelijk snijden!).

Voor iedere hobbykok van elk niveau.
De ruim vijftig culinaire verhaaltjes over oorlog, liefde, eenzaamheid en verbondenheid zijn ook nog eens heerlijk om voor het slapen mee in bed te duiken. Het ideale Sinterklaas- of kerstcadeau voor iedere hobbykok van elk niveau.
Maar wees gewaarschuwd! Door Uitgekookt! bekijk je nooit meer de inhoud van je pan met dezelfde ogen. Na het lezen van iedere intrige krijg je bijna sympathie voor ieder stukje groente, vis of vlees wat in je pan ligt te zwoegen.
De volgende keer dat ik mijn keukenmes op de longetjes van een stronk andijvie zet, zal ik in ieder geval heel zachtjes fluisteren: “sorry”.

Nieuwsgierig geworden naar Uitgekookt!? Hou dan Koken.blog.nl in de gaten. Morgen vertellen we je namelijk hoe je een exemplaar van dit boek kunt winnen. En wil je meer weten over Annemieke Smit? Lees dan eens haar kookblog met hierop nog meer mooie verhalen over de wereld die schuil gaat achter de meest uiteenlopende keukencatastrofes.

Uitgekookt! is een uitgave van Scriptum en is verkrijgbaar voor €19,95.