Superfoods in alle soorten en maten

Tijd voor een kleine quiz. Welke producten op onderstaande foto zijn geen superfood?

Hoog gehalte aan voedingsstoffen

Om superfoods, voedingsmiddelen waarvan wordt gezegd dat ze een hoog gehalte aan voedingsstoffen of bioactieve stoffen bevatten, zoals vitamines, mineralen en antioxidanten, kun je niet meer heen. Chiazaad, gojibessen, bijenpollen, hennepzaad. Het is tegenwoordig overal verkrijgbaar. Maar heb je er weleens bij stilgestaan dat eieren, wortelen, broccoli en amandelen ook superfoods zijn? Het antwoord op bovenstaande vraag is dan ook: alle producten op de foto zijn superfoods.

Ongezonde aspecten

Niet iedereen is even lovend over superfoods. Herinner je het bericht van het Voedingscentrum nog die stevige kritiek leverde op superfoods? De geclaimde gezondheidseffecten van superfoods zijn volgens het Voedingscentrum onvoldoende wetenschappelijk onderbouwd. Bovendien kan niet één voedingsmiddel alle belangrijke voedingstoffen leveren die het lichaam nodig heeft. Nu zal er niemand zijn die een dag gaat leven op chiazaad of gojibessen, net zoals niemand een hele dag alleen maar eieren of chocolade zal eten, dus die kritiek lijkt een beetje overbodig.

Prijskaartje

Aan superfoods als hennepzaad, bijenpollen, gojibessen en chiazaad hangt een behoorlijk prijskaartje, terwijl je met ‘normale’ producten zoals broccoli, wortelen, appels, eieren, knoflook en noten, je gezondheid ook een boost kunt geven. In appels zitten de nodige vezels en vitamines. Eet dan ook de schil op, want in dat deel zitten namelijk de meeste goede stoffen. Rauwe amandelen bevatten onverzadigde vetten, vezels en eiwitten en zitten vol vitamine E. Eet je een ei dan krijg je vitamine D en B12 binnen. Broccoli is wel de (goedkope) superfood bij uitstek en is mineraalrijk (kalium, calcium) en bevat veel vezels en vitamines.

Variatie

Hoewel bovenstaande wellicht anders doet vermoeden, heb ik net als vele andere Nederlanders producten als chiazaad, gojibessen en hennepzaad in mijn keukenkastjes staan, maar ik vaar niet blind op het gebruik van deze producten. Ik varieer en voeg een handje van deze superfoods toe aan bijvoorbeeld smoothies of een ontbijt van amandelmelk, boekweit, chia, appel en tahin (amandelmelk, boekweit en chia nacht in de koelkast zetten en volgende ochtend appel en tahin toevoegen, aanrader!), gewoon omdat het lekker is.

Lees ook:‘Broccoli is het gezondst’
Lees ook:Sinterklaas recept: maak je eigen chocoladeletter
Lees ook:NL Superfood? Boerenkool!
Lees ook:Boerenkool: geen stamppot maar chips
Lees ook:De kleur van het brood zegt niets over de vezels die erin zitten

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>