NL Superfood? Boerenkool!

Gojibessen, chiazaad, maca poeder… Nederland wordt overspoeld met de superfood-hype. Het is zelfs zo erg dat het ‘Zuid-Amerikaanse supergraan’ quinoa door de populariteit in winkels nauwelijks meer te verkrijgen is. Of het is extreem duur: voor 500 gram betaal je nu zo’n 6 euro, dat is het dubbele van een jaar geleden. Tja… Wij van koken.blog willen er voor pleiten om je toch vooral niet arm te kopen aan al deze geïmporteerde producten, en vooral ook dicht bij huis te kijken.

Americas superfood: kale!
In Amerika is het nieuwste, meest gehypete superfood namelijk kale, onze boerenkool! Niet vreemd als je weet hoeveel gezonde eigenschappen boerenkool heeft. Dit zijn de 7 belangrijkste:

1. Boerenkool bevat weinig calorieën, is hoog in vezels en bevat bijna geen vet
2. Boerenkool is rijk aan vitamine C
3. Boerenkool is rijk aan calcium
4. Boerenkool is rijk aan ijzer
5. Boerenkool is rijk aan vitamine A
6. Boerenkool is rijk aan vitamine K
7. Boerenkool bevat omega 3 vetten

Boerenkool-week
Natuurlijk doen wij gezellig mee met de hype. Want wij maken graag reclame voor onze Hollandse pot. Daarom staat deze week in het teken van boerenkool, met vooral heel veel recepten. Nieuwe recepten en goude oude koken.blog recepten. Bijvoorbeeld chocolade-boerenkool-fudge-lollies, caldo verde, boerenkoolchips, boerenkoolquiche, tarte tatin van de stelen, boerenkoolpesto en meer.

Maar we beginnen bij de basis, met de meest geliefde stamppot onder kinderen: de stamppot boerenkool. Tegelijkertijd is dat een van de weinige recepten die de meeste mensen met deze winterse groente zullen kennen. Maar daarom is het niet minder lekker!

RECEPT: STAMPPOT BOERENKOOL
Basisrecept voor 4 personen

Ingredienten:
* 600 gr schoongemaakte boerenkool
* 1 kg kruimige aardappelen
* 2 dl melk
* 1 flinke klont boter
* gemalen nootmuskaat
* peper en zout

Bereidingswijze:
Doe de boerenkool in een ruime pan en giet er wat water over.
Steek het vuur onder de pan aan en breng het water aan de kook. Voeg een snuf zout toe.
Schil intussen de aardappelen en snijd ze in gelijke stukken.
Schep de boerenkool wat om in de pan. Leg de aardappelen erbovenop en gaar de aardappelen in ca 20 minuten met de deksel op de pan.
Controleer tussentijds of er nog genoeg vocht in de pan zit.
Verwarm de melk in een pannetje en doe hierin ook de boter in stukjes.
Prik met een mes in de aardappels en als ze zacht zijn, giet je het overtollige water af.
Stamp de boerenkool en de aardappels door elkaar en meng de warme melk en de boter erdoor.
Breng op smaak met peper, zout en eventueel nootmuskaat

Lekker met een rookworst (het liefste van een echte slager!), mosterd en/of piccalilly.

Vegetarische boerenkool: Bereid de boerenkool op bovenstaande wijze. Doe de boerenkool in een lage ovenschaal. Leg hierop wat blokjes feta en gehakte hazelnoten en laat nog even onder de grill de feta smelten en kleuren.

Boerenkool schoonmaken: Kom je eens een heuse struik boerenkool tegen, neem die dan eens mee, ipv : die eeuwige kant-en-(pan)klare in zakken. Het is heus niet zoveel werk om deze schoon te krijgen. Het enige dat je moet doen is de harde nerven verwijderen en de rest van het blad in kleine stukken hakken. Dat kan je voor of na het koken doen. Erna is makkelijker omdat de boerenkool dan enorm geslonken is en dus minder ruimte zal innemen. Kook de boerenkool dan wel apart van de aardappelen.

 

Lees ook:Recept Boerenkool stamppot
Lees ook:Recept Stamppot met roodlof, amandel en brie
Lees ook:Recept: vegetarische boerenkool met ui, tomaat en kaas
Lees ook:Boerenkool: geen stamppot maar chips
Lees ook:Recept Stamppot zuurkool

1 Reacties // Reageer

One thought on “NL Superfood? Boerenkool!

  1. Kaj

    Tja, die boter en melk zul je echt moeten vervangen als je dit recept voor superfoodies aantrekkelijk wilt maken ;)

      /   Reply  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>