Review Powerfood: van Friesland naar New York

Met een restje komkommersoep in de koelkast en de geur van breakfast cookies (ook lekker op ieder ander moment van de dag!) die versgebakken uit de oven komen onder mijn neus, mag je stellen dat het boek Powerfood van Friesland naar New York van Rens Kroes hier in huis in de smaak valt. Deze recepten ken ik inmiddels al uit mijn hoofd en die van andere gerechten in dit boek zullen ongetwijfeld snel volgen.

Rens Kroes Powerfood

Het beste uit twee werelden combineren

Ik ben waarschijnlijk een van de weinige mensen die het eerste boek Powerfood van Rens Kroes niet in huis heeft. De verkoop van dit boek ging als een malle en nu lijkt ze dit succes te evenaren met haar nieuwe boek Powerfood van Friesland naar New York. Je kunt geen magazine openslaan of je ziet de stralende lach van Rens Kroes. Eigenlijk is haar succes ook niet zo moeilijk te verklaren. Op een toegankelijke manier laat ze je kennismaken met gezond eten. In haar boek combineert ze het beste uit twee werelden, Friesland en New York, met elkaar. Rens heeft zich laten inspireren door alles wat ze op deze plekken heeft gezien, geproefd en geleerd.

Ideale recepten voor doordeweekse dagen

Haar recepten zijn geen hogere wiskunde, maar over het algemeen eenvoudige recepten die zo te maken zijn. En dat is fijn als je op drukke doordeweekse dagen geen inspiratie hebt, maar wel graag gezond wilt eten. Het boek is verdeeld in de hoofdstukken ontbijt, lunch, diner, snacks, sweets, toppings en drinks en biedt een gevarieerd aanbod recepten. Van salades tot wraps en van soep tot pizza. Ieder recept wordt kort vooraf gegaan door een persoonlijke noot van Rens. Bijvoorbeeld met uitleg waarom bepaalde ingrediĆ«nten zoals wortel of cacao goed voor je is. Het is een overzichtelijk boek met veel mooie foto’s.

Inspirerende recepten voor snacks

Het enige nadeel aan dit boek is dat voor de inleidingen een irritant lettertype is gebruikt en alsof dat nog niet genoeg is worden bepaalde woorden extra benadrukt door kleurtjes. Hierdoor is het heel onrustig lezen en dat doet wel enigszins afbreuk aan de rest van de vormgeving van het boek. Waar ik bij dit boek bovenal veel inspiratie uithaal is het onderdeel snacks. Altijd dat eeuwige fruit als tussendoortje komt me weleens de neus uit. Rens heeft verschillende recepten beschreven die niet alleen lekker zijn, maar ook nog eens leuk om te maken. Wat dacht je van sportkoeken, bietenchips, granolabars of zelfs pepernoten? Hier in huis blijft het boek Powerfood voorlopig nog binnen handbereik staan.

Powerfood Van Friesland naar New York
Rens Kroes
ISBN 9789000345045