De veelzijdigheid van de dadel

Dadels zijn populairder dan ooit in mijn omgeving. Steeds vaker verschijnen foto’s op mijn social media accounts van baksels met dadels als een van de hoofdingrediënten. En ja, zelf doe ik er ook (graag!) aan mee. De trouwe lezer van koken.blog zal zich ongetwijfeld nog mijn post bakken zonder oven herinneren over de raw appeltaart.

Gezond tussendoortje

Naast het feit dat ik dadels graag verwerk in mijn baksels, eet ik ze tegenwoordig ook tijdens het hardlopen. Voor mij geen druivensuiker, zoete sportdrankjes of gelletjes meer tijdens het trainen. Ik heb ontdekt dat dadels ook heel goed voldoen. Tijdens het lopen heb je snelle koolhydraten nodig zodat die snel in energie kunnen worden omgezet en dadels zijn daar uitermate geschikt voor. Ook voor de niet-hardloper is de dadel een aanrader. Het is een gezond tussendoortje en bevat weliswaar vruchtensuiker, maar dit is altijd nog vele malen gezonder dan de kunstmatige zoetstoffen.

Rijk aan vitamines

Maar wat zijn dadels eigenlijk? Een dadel (er zijn ruim 400 soorten!) is de vrucht van de dadelpalm. Ze groeien in trossen aan de vrouwelijke bomen. In de vruchten bevindt zich een harde pit. De dadel is een steenvrucht en kan vers of gedroogd worden gegeten. Dadels zijn rijk aan vitamine A en B, ijzer, magnesium en fosfor. Verse dadels bevatten aanzienlijk meer vitamine C en minder suiker, maar deze zijn in Nederland moeilijk verkrijgbaar. Dadels zijn naast voedzaam ook nog eens heilzaam en zouden ook helpen bij onder meer bloedarmoede, diarree, hart- en vaatziekten, osteoporose en andere ziektes.

Dadels voor salade, borrel of in tanjine-gerecht

Als je geen hardloper bent of niet van het bakken bent, dan zijn er nog volop mogelijkheden te bedenken waarop je een dadel kunt gebruiken. Wat dacht je van tajine-gerechten, kerrieschotels, in desserts, salade of gevuld met kaas om als borrelhapje te eten? Het leuke van dadels is dat je het op zoveel verschillende manieren kunt gebruiken dat je ook niet snel uitgegeten raakt.

Zelf aan de slag

Wil je zelf aan de slag? Heb je dadels, superfoods, noten en/of zaden en kokosolie in huis? Ga dan gewoon eens experimenteren. Ontpit een zestal dadels, maal ze fijn, gooi er naar eigen inzicht wat (fijngehakte) noten en of zaden bij of desnoods wat superfoods en wat honing of kokosolie. Maak er balletjes van of repen en leg het een aantal uur in de koelkast. Snel klaar en ideaal om mee te nemen naar je werk, school of andere gelegenheid als tussendoortje! Het leuke is dat je hier oneindig mee kunt experimenteren en dat je eigenlijk geen specifiek recept nodig hebt. Succes!

Lees ook:Gezond begin van de dag met Happy Shake + recept
Lees ook:Superfoods in alle soorten en maten
Lees ook:Recept: Yoghurttaart met rozen, bramen en bloemen
Lees ook:Recept Maaltijdsalade met geitenkaas en gemende noten
Lees ook:Recept Geroosterde noten

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>